נוף מראש ההר. צילם יאיר זיידנר
גפנים. צילם יאיר זיידנר
שלט שמורת טבע. צילם יאיר זיידנר
הועלה על ידי זורבה

ממרומי הר אביתר יש תצפית נהדרת אל צפונה של הארץ. השביל עובר בין כרמי ענבים, עולה לקברו של התנא רבי יהודה בן תימא וממשיך על הגבעה הטרשית של ההר, שבה פזורים עצי אלון ואלה בין הסלעים הרבים.

אטרקציות מומלצות באזור הטיול: המוזיאון הצ'רקסי בריחאנייה

מקום: ליד דלתון
אורך המסלול (ק"מ): 3.5
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים
מכביש 886 נכנסים למושב דלתון. עוברים בשער ומיד פונים שמאלה לכביש הצמוד לגדר היישוב. נוסעים 1.3 ק"מ ,ופונים בחדות ימינה עדיין בתוך המושב, בצמוד לגדר. נוסעים עוד 500 מטר ועד לשער השני שפתוח בגדר. כאן פונים שמאלה (צפון-מזרח) ויוצאים מהיישוב. נוסעים בדרך סלולה טובה מסומנת אדום, אחרי כחצי קילומטר עוקפים את בית הקברות ואת קבר רבי יוסי הגלילי ופונים ימינה להמשך על דרך עפר. לאחר עוד חצי קילומטר מגיעים אל מסעף דרכים 1 . כאן מתחיל הטיול.
עלייה להר אביתר
1 מסעף דרכים. לפני השער להולכי רגל פונים ימינה בדרך מסומנת אדום, ולאחר 50 מטר פונים שוב ימינה (מזרחה) והולכים לצד כרם ענבים לפי השילוט אל קבר רבי יהודה בן תימא. הדרך האדומה חוצה שדה, פונה צפונה ומטפסת בתוך יער פארק של אלונים. לאחר 1.3 ק"מ מגיעים אל:
איך מגיעים
עלייה להר אביתר
2 פיצול שבילים, באוכף של הר אביתר. פונים ימינה ואחרי 250 מטר מגיעים אל:
קבר רבי יהודה בן תימא
3 ציון קברו של רבי יהודה בן תימא, תנא שחי בתקופת המשנה. הרבי ידע מאות משניות בעל פה, הפסוק המוכר ביות המיוחס לו הוא: "הווי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים". כדאי לעלות עד לקבר ולצפות אל הנוף הנהדר שנפרש צפונה - מבקעת החולה ועד לחרמון.
ירידה מההר
חוזרים אל פיצול השבילים 2 ומשם ממשיכים בשביל האדום לצפון-מערב. השביל עובר בין סלעים, שיחי קידה דוקרניים, אלונים ואלות. עולים לראש הגבעה, שממנה יש תצפית לא פחות יפה מאשר הקודמת. הנוף שנראה מבין העצים הוא רחב יריעה. מיישובי עלמה וריחאניה דרך קרן נפתלי ועד בקעת החולה, מחצור הגלילית ועד קיבוץ גדות. ממשיכים במדרון, ההליכה בין הטרשים אינה קלה, אך בהחלט נסבלת. מכאן ועד תחתית ההר אין שביל מסודר וצריך לאתר את הסימון החמקמק המופיע מדי פעם על הסלעים. לאחר קילומטר מגיעים אל:
4 מפגש שבילים: אדום וירוק. פונים שמאלה (דרומה) בשביל הירוק. הולכים לצד גדר, ובהמשך עוברים שתי גדרות נוספות. בסוף המסלול ההליכה היא לאורך כרם ענבי מרלו וקברנה סוביניון של יקב דלתון. היקב, כמו גם כמה יקבים אחרים, נמצא באזור התעשייה הסמוך ואפשר להתקשר ולבדוק אם מתאפשר לסיים את הטיול בסיור ביקב ובטעימות. לאחר 400 מטר מגיעים אל:
סיום
1 מסעף דרכים. כאן מסתיים המסלול.
יקבים באזור התעשייה דלתון:
יקב דלתון: 04-6987683. א-ה 16:00-10:00 שישי 13:00-10:00.

יקב אדיר: 04-6991039. א-ה 17:00-09:00 שישי 14:00-09:00.

יקב רימון: 04-6822325. א-ה 16:00-09:00 שישי 15:00-09:00.

trattnh
    קצר וקולע - לא ביום חם|4 29.04.19
    הנוף למעלה יפה. צריך לעקוב באדיקות אחר סימון השבילים - אם יש ספק - אין ספק - חוזרים אחורה לחפש את הסימון האחרון.

yos1410
    נוף יפה. אבל....|3 15.05.15
    מסלול קצר ונחמד עם נוף יפה לעבר הגולן והחרמון. החננו את המכונית בחניה של בית הקברות ומשם התחלנו את הטיול. הולכים דרך הכרמים עד נקודה 2 ואז עד נקודה 4 הנוף מפרס לפנינו. מקודה 4 לנקודה 1 אין שביל וצריך ללכת בתוך הכרם עצמו כאשר הסימון הירוק מסומן על הגדר של הכרם. ה-"אבל" שרשמתי בכותרת, בגלל כמות הזבובים שליוותה אותנו לאורך כל המסלול. לכן רק 3 כוכבים.

yuvalkomba
    נוף מדהים, אם תמצאו את הדרך|4 29.04.13
    המסלול מתחיל נהדר, בין כרמים ציוריים ועולה עד לנקודת התצפית. הנוף הנשקף מראש הר אביתר הוא מהיפים שיש בארץ. כל הבקעה נפרשת תחת הרגלים וביום בהיר רואים את הגולן ואפילו החרמון. אבל מכאן המסלול משתבש. סימון השביל אינו ברור ולעיתים יש לחזור לאחור כדי לוודא שלא מפספסים את המסלול. בנוסף, ההליכה בין הסלעים הגדולים בירידה מההר קשה ולא נוחה.