טיול בנחל כזיב - ממצד אבירים לחניון הזיתים

תחריט החייל הרומאי
נחל כזיב. צילום: יובל וייצנר, מערכת מפה
טחנת הקמח, צילום: עדי אלון, מערכת מפה

נחל כזיב יש רק אחד, אבל מסלולים שמגיעים לנחל כזיב יש הרבה. הפעם אנחנו מציעים לרדת לערוץ הנחל מכיוון פחות שגרתי - ממצפה אבירים. במהלך המסלול עוברים ליד מצד צלבני וממשיכים לרדת בין הטרשים, בחורש מפותח, אל נחל כזיב. הולכים לצד פלגי מים ובינות לעצי דולב ענקיים, מבקרים בניקבת עין טמיר ובריכותיה ולבסוף עולים בשביל תלול ומוצל אל חניון הזיתים. הטיול אינו קשה מדי אבל מתאים למשפחות ולמטיילים בעלי מוטיבציה שמורגלים בהליכה.

המעונייינם לצאת לטיול מוקדם ולהיות ראשונים בנחל יכולים ללון בצימרים שמנת באבירים וליהנות מנוף הגליל המערבי גם מעבר לשעות הטיול.

מקום: ליד אבירים
אורך המסלול (ק"מ): 4.5
איך מגיעים לנקודת המוצא
בצומת אלקוש שבכביש 89 פונים צפונה לכביש 8944. אחרי 3.2 ק"מ פונים מערבה לכביש 8925, לפי השילוט לפסוטה ולאבירים. חולפים על פני פסוטה, ובעיקול חד בכביש, 600 מטר לפני הכניסה לאבירים, נמצאת נקודת ההתחלה של המסלול, ממנה יוצא שביל מסומן שחור 1 . משאירים את המכונית באחת מדרכי העפר היוצאות מהכביש, קצת לפני נקודת ההתחלה או קצת אחרי. יוצאים ברגל לפי השילוט למצד אבירים ולנחל כזיב.
איך מגיעים לנקודת הסיום
נוסעים בכביש 899 (כביש הצפון) בין שלומי לשומרה. כ-850 מטר ממזרח לכניסה לקיבוץ אילון פונים דרומה לפי השילוט לפארק גורן. עוברים את חניון מצפה מונפורט וממשיכים לכיוון צפון-מזרח. 1.5 ק"מ אחרי מצפה מונפורט ממשיכים ישר (מזרחה) בדרך עפר מסומנת שחור, לפי השילוט לחניון הזיתים. נוסעים 1.5 ק"מ ומגיעים אל חניון הזיתים 9 .
איך מגיעים לנקודת המוצא
איך מגיעים לנקודת הסיום
1 כביש 8925. הולכים מערבה בשביל מסומן שחור. לאחר 70 מטר מגיעים אל:
2 פיצול שבילים. סימון שבילים שמרכזו שקוף מפנה ימינה (צפונה). עולים בשביל לא מסומן, מגששים על פי אינטואיציה, ומגיעים אחרי 90 מטר אל:
מצד אבירים
3 מצד אבירים. המבנה המרובע שקירותיו בנויים מאבני גזית גדולות, היה ככל הנראה חווה חקלאית צלבנית, ומכאן שמו. מראש המצד יש תצפית נהדרת אל הגדה הדרומית של נחל כזיב, שבראשה נראים מעיליא ומעלות-תרשיחא. חוזרים אל:
2 פיצול השבילים. פונים ימינה וממשיכים מערבה בשביל השחור. השביל מתפתל בחורש, עובר גדר בקר ונכנס לדרך חקלאית. לאחר 700 מטר מגיעים אל:
מערת אג'לילה - תחריט החייל הרומאי
4 מפגש שבילים: שחור וכחול. מי שעתותיו בידו יכול לפרוש אל השביל הכחול וללכת הלוך-חזור אל מערת אג'לילה שבשלט הסימון מופיעה כ"מערת המקדש". השביל שמסומן כחול פונה ימינה (צפון-מערב), בשלב מסויים משתנה הסימון לירוק, בנקודה זו צריך לבחור בשביל השמאלי המסומן בירוק וממשיך בירידה. לאחר 1.2 ק"מ מגיע שביל זה אל המערה. מימין לכניסה חרוט על המצוק ציור עתיק גדול, ונדיר במחוזותינו, של חייל רומי לבוש בשיריון וחבוש בקסדה.

ממפגש השבילים 4 ממשיכים ישר למטה בשביל השחור. נכנסים לתוך ערוץ תלול. יורדים כמה מדרגות סלע ,כשממול נוף משגע של גדות נחל כזיב, ולאחר 1.3 ק"מ מגיעים אל:
נחל כזיב
5 נחל כזיב - מפגש שבילים: שחור וירוק. פונים ימינה (מערבה) בדרך עפר מסומנת ירוק. בתחילה עוברים מצפון לנחל ובהמשך חוצים את הנחל, הזורם במרץ, כמה פעמים מצד לצד. לאחר כ-100 מטר מגיעים אל:
טחנת קמח
6 שרידי טחנת קמח. הטחנה שהונעה בכוח מי הנחל, פעלה עד תחילת המאה העשרים, ויש עוד אחת עשרה כאלה במורד הנחל. לאחר עוד 1.2 ק"מ מגיעים אל:
7 פיצול שבילים. ממשיכים בשביל הירוק ופוסעים לתוך עולם מוצל של צמחיית נחלים עשירה. לאחר 360 מטר מגיעים אל:
עין טמיר
8 עין טמיר - בריכות מים יפות, מוצלות. ליד הבריכות יש משטח של סלע גיר לבן ומבהיק, ומפינתו הדרום-מזרחית נובע המעיין מתוך ניקבה צרה. מצטיידים בפנס ונכנסים בזהירות לתוך הניקבה. המים בבריכה שבקצה הניקבה מגיעים בערך עד המותניים. מול הכניסה לניקבה, מעברו השני של ערוץ הנחל, פונים צפונה לשביל מסומן כחול ומטפסים בו בתלילות. חוצים שתי דרכי עפר וממשיכים ישר במעלה השביל. לאחר כשעה מגיעים אל:
סיום בחניון הזיתים
9 חניון הזיתים. כאן מסתיים המסלול.

trattnh
    הלכנו לאיש שבקיר|5 29.04.19
    מי שרוצה טיול מעגלי הולך צפונה בשביל אדום כעשרים מטר מזרחה מתחילת המסלול - ואז פונה איתו מערבה - שם פונים דרומה בשביל ירוק עד הפיצול עם הכחול אליו חזרנו לאחר שהמשכנו בירוק עד המערה עם תחריט החייל. לאחר מכן חזרנו לכחול והלכנו עד החיבור עם השביל שמגיע מנחל כזיב - שם פנינו שמאלה לשחור וחזרה לחניון. סה"כ כשעתיים.

limi
    בחרנו בחלק שהולך למערת המיקדש|4 22.07.14
    מסלול חביב ביותר שבוצע לפני שקיעה. אנחנו ויתרנו על הבריכה בהמשך ופנינו במסלול למערת המיקדש הכוללת תבליט מיוחד של חייל רומאי בפתח המערה + נוף מדהים של צוקי וצנירי נחל כזיב. מומלץ

עמיתמג
    מסלול של נוף ומים נפלא|5 22.04.14
    ההליכה למערה מומלצת אך לא לימים חמים. כשהשביל הופך מכחול לירוק ישנה התפצלות מבלבלת בה יש לבחור את השביל הירוק השמאלי היורד כלפי מטה. הנוף באיזור המערה מרהיב, אך אין טיפת צל ולא ניתן להיכנס למערה המלאה עד גדותיה בצואת פרות ועיזים. משם חוזרים למסלול השחור היורד לנחל כזיב הנפלא. אנחנו ניצלנו את השאטלים של פסח מעין זיו ועלינו איתם לכיוון מעלות, משם לקחנו מונית חזרה לאבירים שם חיכה לנו הרכב.

briza
    לא להחמיץ את החייל הרומאי|5 18.01.14
    מסלול חורש גלילי יפה אבל גולת הכותרת היא התחריט הייחודי של החייל הרומאי ליד מערת המקדש. בנקודה 4 יוצא שביל כחול (ולא ירוק כפי שנכתב כאן). כעבור רבע שעה נפגשים עם השביל הירוק (לשים לב טוב לסימונים) ואיתו מגיעים למערה ולתחריט אחרי עוד כרבע שעה. חזרה לנקודה 4 באותה דרך. אנחנו, שחיפשנו מסלול מעגלי, פנינו בנקודה 5 לעין זיו ואחרי המשאבות ומבנה הטחנה שלאחריו, עלינו לאורך שלוש צינורות עבים העולים לצפון מזרח לכיוון אבירים. העלייה תלולה קוצנית ואתגרית. אין שביל מסומן ופשוט הולכים לאורך הצינורות. באיזשהוא שלב העלייה מתמתנת הצינורות נעלמים והשביל נפתח ומגיע לדיר ולשביל עפר טוב היוצא מול נקודה 1 שם הרכב.