הועלה על ידי nisimbarda
קפץ על סלע
הועלה על ידי goodlife

טיול רטוב ומקסים

מים, מים ועוד מים. זה מה שבעיקר מציעה בקעת בית צידה ככלל ומסלול הזכי בפרט. ויש גם צמחייה סבוכה, ועצים נדיבי צל, עולם חי עשיר ובריכות גן עדן. ואין קופה רושמת, שזה לא פחות חשוב. מסלול הרפתקאות לגדולים ולקטנים, שעכשיו משהוסדר והוכשר אפשר לשלוט על אורכו ורמת הקושי שלו בהתאם לרצון וליכולת.

סוג: רגל, טיולים בצפון, טיולי מים
מקום: שמורת בית צידה
אורך המסלול (ק"מ): כ-3.5 ק"מ
בקעת בית צידא
בקעת בית צידה שבצפון-מזרח הכינרת היא בקעה פורייה ושופעת מים עם צמחייה סבוכה ועולם חי עשיר. כשליש משטח הבקעה משמש לחקלאות וחלקה הוכרז שמורת טבע. הלגונה הגדולה ביותר בבקעת בית צידה היא זו של הזכי, שאליה מגיע נחל משושים (וחמשת ערוצי יובלו הגדול, הזוויתן) וחלק מנחל יהודיה. מקור השם זכי בשמו הערבי של החלק התחתי של נחל משושים שמשמעותו מים טהורים. בסוף הדרך, סמוך לכינרת, מתאחדים כל שבעת ערוצי הזכי בלגונה יפה וזורמים בצהלה אל הכינרת.
איך מגיעים
נוסעים בכביש סובב כינרת, מספר 92. בכיכר שבצומת מעלה גמלא פונים מערבה, בהתאם לשילוט לשמורת המג'רסה. נוסעים כ-350 מטרים ובצומת ה-T פונים ימינה להמשך הדרך המסומנת בכחול. בצומת הבא ממשיכים ישר עם סימון ירוק (לא פונים שמאלה לשמורת המג'רסה). הדרך משובשת אך עבירה לכל רכב פרטי. רשות הטבע והגנים הציבה שילוט וסדרה חניונים ב-2014. במהרה עוברים חניון אוטובוסים משמאל וממשיכים ישר. לאחר כ-1.2 ק"מ בדרך המסומנת ירוק פונים שמאלה לחניון 10 .
בקעת בית צידא
איך מגיעים
רכב איסוף לנקודת הסיום
המעוניינים לשלוח רכב איסוף אל סוף קטע ההליכה במים יחזרו מחניון הרכבים הפרטיים 10 מעט אחורה ויפנו ימינה. שלט אחד מורה שמודבר בדרך חקלאית פרטית, כך שהנסיעה היא על אחראיות המטייל, אך במהרה יגלה מי שימשיך את סימון השבילים הכחול השייך לדרך. לאחר כקילומטר, בצומת ה-T, פונים ימינה עם הסימון הכחול ומיד מתעקלים שמאלה עם הדרך. אחרי עוד חצי קילומטר פונים ימינה בחדות עם הדרך וממשיכים כ-350 מ' עד שמגיעים לרחבת עפר מוצלת באיקליפטוסים בסמוך לנחל, שבה מוצב פח גדול. שם משאירים את רכב האיסוף.
דרך הגעה חלופית
מצומת יהודיה נוסעים מזרחה בכביש 92. כ-350 מטר מזרחית לצומת פונים מערבה לכביש שהופך במהרה לדרך חקלאית. נוסעים לצד מטעי מנגו, עוברים שתי דרכים שיוצאות שמאלה לכיוון כוורות ואחרי 550 מטרים על הדרך פונים שמאלה לדרך מסומנת אדום. במזלג שמגיע מיד בוחרים במסעף השמאלי ונוסעים כ-100 מטרים עד שהדרך נעשית משובשת מדי לרכב פרטי. בדיוק בנקודה זו יש מימין מקום מוצל להשאיר כמה רכבים 12 . ממשיכים בהליכה על הדרך הראשית שהסימון בה משתנה לירוק. חוצים את נחל יהודיה, שהוא רדוד בנקודה זו, ובמעביר המים 11 פונים ימינה לדרך עפר מסומנת שחור. מכאן המשך סיפור הדרך זהה. כדי לשלוח רכב פרטי לאיסוף יש לשלוח את הרכב דרך הכביש הראשי וכביש הגישה למג'רסה כפי שמפורט לעיל.
לרכבי שטח
בעלי רכב שטח יוכלו לפנות ב-11 שמאלה, מערבה, ולנסוע על דרך 4X4 שמסומנת בסימון שבילים שחור. כעבור כ-1.5 ק"מ מגיעים לצומת T שהיא המפגש עם דרך הרכבים הפרטיים המסומנת כחול, שבה פונים ימינה לרחבת העפר שבקצה מסלול המים. בשל קרבת הדרך לנחל תנאי העבירות בה משתנים תדיר. בטוח יותר להשתמש בדרך המסומנת כחול.
תחילת המסלול - הליכה ושחייה במים
מהחניון 10 הולכים צפונה כ-200 מטר עד מפגש הדרכים במעביר המים 11 . פונים שמאלה לדרך מסומנת שחור שנעה במקביל לנחל. עוברים כמה עצי תות לבן. במהרה נתקלים בשלט המפנה ימינה ל"דרך מילוט 1" מכאן והלאה מסומנות אפשרויות הכניסה והיציאה מהמים על ידי השלטים האלה. בסך הכל יש תשע כניסות ויציאות כאלה, שבע מהם משולטות כדרכי מילוט. פונים ימינה ומגיעים אל המים 1 . המשך המסלול שמאלה עם הזרימה ובעקבות סימון שבילים ירוק, מערבה אל הכינרת. המים במקטע הראשון רדודים מאוד ונעימים, הערוץ צר וצמחיית הגדות עוד נמוכה. ההליכה קלה בהתחלה, הסלעים שבמים עושים עם המטיילים חסד של מתחילים.
שלוש בריכות ראשונות
הליכה של 50 מטרים מובילה לבריכה צרה ארוכה (30-40 מטר) ורדודה שהמים בה בממוצע מגיעים לירכיים. ההתקדמות נעשית קשה יותר ואיטית בגלל סלעים בתוך המים שמפתיעים בגודלם ובזוויות שבהם הם מונחים. הליכה קצרה מובילה לבריכה הבאה באורך כ-15 מטרים אך כאן כבר נכנסים בנקודה מסוימת עם כל הגוף למים, עד הכתפיים והראש של בן אדם מבוגר. ילד יצטרך לשחות או לצוף כאן. צמחיית הגדות כבר גבוהה ומשמעותית יותר. הליכה קצרצרה בין הגדות מחברת לבריכה השלישית, שהיא גם נקודת היציאה הרשמית הבאה 2 . חציית הבריכה הזו נעשית בזהירות, המים מגיעים בממוצע עד לבטן ולחזה.
בריכות 10
עכשיו נכונה הליכה ארוכה יחסית עד הבריכה הרביעית 4 . לאחר מכן צפויות למטיילים עוד שש בריכות בגדלים ובעומקים שונים וכן נקודות יציאה: 5 , 6 , 7 ו-8 . סך הכל מסלול הזכי התברך בעשר בריכות מים טבעיות, וגם בשלל דגים שישמחו לעשות לכם פילינג לעור הרגלים בעזרת ביסים קטנים, במקרה שתישארו יותר מדי זמן במקום אחד. בקטעי ההליכה בין הבריכות יכולים המים להגיע עד הברכיים, תלוי בעונה ובגובה ההולך. בימי חול ולא בחודשי החופש הגדול יש סיכוי להיות כאן לבד עם השפיריות. לאורך כל הדרך יש צמחייה צפופה, שאפשר לזהות בה ערברבה שעירה, הרדוף הנחלים גפנים ועצי תאנה. הצמחייה יוצרת מעין מסדרון צר ומוצל שמקל על ההליכה. מה שמקשה על ההליכה הם הסלעים החלקים והלא נוחים שמשמים כמצע להליכה בתוך הערוץ. ההליכה מעייפת, אבל בדיוק כשתחשבו שכבר אין לכם כוח תגיע בריכת גן עדן, בה טובלים את כל הגוף, כדי לשקם את כוחותיכם. בבריכה האחרונה שלשמאלה צינור מים גדול תלוי כבל שחוסם את המשך ההליכה והשלט עליו מורה שכאן מסתיים המסלול. יוצאים שמאלה לרחבת העפר 9 , שמתוחמת במטעי אבוקדו.
דרכי מילוט
כאמור, אם התעייפתם ואתם רוצים לקצר את ההליכה במים, אפשר לצאת מן הנחל ב-9 יציאות שונות. היציאה היא לגדה השמאלית, דרומה, אל שביל קצר המקשר את הנחל עם דרך 4X4 מסומנת שחור. כשמגיעים אל הדרך פונים שוב שמאלה, מזרחה, אם רוצים לחזור לנקודת ההתחלה 10 , או ימינה, מערבה, אם השארתם רכב איסוף בקצה 9 , או שפשוט מתחשק לכם להגיע בהליכה נינוחה לבריכה הבאה.
חזרה להתחלה
מי שלא השאיר בסוף המסלול רכב יכול לחזור כעת לנקודת המוצא: מרחבת העפר 9 יוצאים שמאלה ופונים שוב שמאלה לדרך המסומנת שחור, שעוברת במקביל לנחל. הפעם אנחנו נגד כיוון הזרימה אבל במסלול יבש, יבש מאוד. נכונה לחוזרים כחצי שעת הליכה חשופה לשמש עד המכונית, ויש לקחת זאת בחשבון. הולכים בסמוך למטעי הליצ'י, המנגו והאשכוליות של בקעת בית צידא ועוקבים אחר הסימון השחור. לאחר כקילומטר וחצי, מגיעים למעביר המים 11 ופונים ימינה אל החניון שבו נמצאת המכונית 10 .
חשוב ביותר
הטיול מתאים רק לילדים ומבוגרים שיודעים לשחות. מומלץ להביא מתנפחים קטנים בשביל הבריכות.
בשנים שחונות, כשאין זרימה מתמשכת, המים עשויים להיות מזוהמים.

sasmic
    כיף ומרענן|4 25.11.18
    ראשית חשוב לשים לב שמגיעים בתקופה שאין זיהום, תופעה שחוזרת על עצמה. מעבר לכך שווה להתקדם טיפה רגלית ולחבור לחלק הרטוב בהמשך כאשר הצפיפות יורדת. סהכ מסלול חוויתי לכל המשפחה.

michalili3
    גן עדן קטן|4 06.08.16
    נסענו היום לזאכי אך מאחר והכניסה חופשית התחלנו את המסלול בארבע. למעשה היינו כמעט לבד ולא נאלצנו להיאבק עם חום כבד. ההליכה קלה, נוחה ונעימה. רב הדרך המים מגיעים לקרסוליים ולברכיים ומעת לעת הנחל נפתח לבריכה ארוכה ובמה המים מגיעים עד גבה החזה במקסימום. לסיכום, בעונה זו של השנה המסלול מתאים לכל המשפחה. לאלה שלא יודעים לשחות מומלץ להביא חגורת הצלה, מצופים, אבובים וכד. -אנחנו הגענו עד לפתח מילוט מס' 6

reutadmon
    כיף רטוב|5 14.06.15
    מסלול שהוא הנאה צרופה. הליכה רטובה במים נעימים וסבך טבעי עם אפשרות ליציאה בכל שלב שבו מתעייפים (בן שלוש ביקש לפרוש בנקודה 5). ההליכה על האבנים והסלעים מאתגרת מעט, אבל לדעתי הרבה יותר כיף ומספק מאשר במג'רסה השכן הקצר והעמוס.

daphnaol
    הטבע במיטבו |5 15.05.15
    טיול מקסים, נפים טבעיים שיד אדם לא נגעה בהם, הליכה בסבך של צמחיה ירוקה, בעונה הזו שופע מים (יש מקומות שצריך לשחות)

מוישלה
    טבע פראי|5 21.07.14
    ההגעה למסלול ונקודות כניסה ויציאה למים הוסדרו בשילוט וזה מצוין. המים תענוג, בכלל לא קרים וכל פעם מפתיע המסלול עם עוד בריכה. ההליכה על הסלעים אכן מעיקה ומעייפת, אבל ככה זה כשרוצים את הדבר האמיתי ולא לשלם כדי לבקר בפארק חצי מלאכותי כמו במג'רסה...מעולה לקיץ!

inbarin
    מתאים ליום חם|5 14.08.13
    מסלול מאוד נחמד, קצת קשה. הרבה יותר קצר ממה שמפורסם, לקח לנו שעתיים כל המסלול עם זה שחנינו הרבה לפני החנייה. חשוב! תסעו עד שאי אפשר לנסוע, אל תתפתו לחניה מתחת לעצים.

dafnag
    מים זורמים, פטל, סברס|5 08.10.12
    למרות השלט הרשמי שהכניסה אסורה (אקליפטוסים לא גזומים) השמורה מתוחזקת, ורובם כן נגזמים. נוסף שביל "מילוט" שחור לחזרה מהמסלול הירוק אל הרכב- קצר יותר מהשביל הכחול הקודם. מהנה.

chatool
    נפלא נפלא במיוחד ביום חם מאד|5 01.10.12
    תענוג. הליכה לא קלה במים. יש קטעים שהמים ממש עמוקים. דברי ערך לשים בתוך שקיות אטומות למים. הכל נרטב. כיף גדול!

עמיתמג
    מסלול של כיף רגוע במים|4 17.08.12
    באמצע דרך העפר תחת צל האקליפטוס ישבה בחורה של רשות שמורות הטבע והזהירה כל מכונית, שקיימת סכנת נפילת ענפי אקליפטוס ושהטיול באחריותינו בלבד. המשכנו הלאה ולמרבה האכזבה, לא היינו לבד..צפוף באוג' בכל מקום וגם בזכי. ההליכה בקצב נינוח וקצת קשה(מחליק), אבל ישנן הרבה מאוד נק' מילוט משולטות למעוניינים לצאת מהמסלול, כך שכל אחד יכול להתאים את אורך המסלול לכוחותיו הוא,ולכן הצפיפות בתחילת המסלול הולכת ומדלדלת ככל שממשיכים. החזרה לאוטו ברגל קלה,מה גם שהולכים רטובים ונהנים להתייבש.

spery
    מסלול מושלם לקיץ|4 08.06.11
    המסלול חווייתי, משלב שחיה והליכה בתוך המים. לא ארוך מדי ומרענן ליום חם.