עוד סולמות
הועלה על ידי מוטי ברנס
הכי כיף זה הסולמות

אוג מלך המדבר

כשגשם כבד מתחיל לרדת על ירושלים, נכנס נחל אוג לכוננות ספיגה. ראשיתו של הנחל במורדות המזרחיים של רכס הר הצופים, בגובה של 830 מטרים וסופו בים המלח בסמוך לקיבוץ קליה. אורכו של הנחל הוא כשלושים קילומטרים ומי הגשמים יורדים במהלכו 1200 מטרים ונשטפים בחוזקה, בזרם שמשתולל מתנופה, במורד הערוץ. עושה רושם שמים רבים כבר זרמו דרך הנקיקים הצרים, עיגלו את פינות הסלעים, הפכו גושי אבנים כבדים לחלוקים וסחפו איתם כל מה שנקרה בדרך. בחודשי החורף מתמלאים גבי הנחל במים ויתר חודשי השנה, גם כשהשמש צורבת מעל, מספקים קירות הקירטון צל נדיב למטיילים. את אותו מסלול קצרצר ואתגרי שעושים מי השטפונות בחלקו התחתון של הנחל עושים גם המטיילים. רק שלאלה האחרונים ניתנת האפשרות ללכת גם נגד כיוון הזרימה הטבעי, להעזר בסולמות המקובעים במפלים, ולבחור בעליה או בירידה

סוג: רגל, מתאים לילדים, טיולים במדבר, טיולים בדרום
מקום: ליד אלמוג
אורך המסלול (ק"מ): כ-3
משך הטיול: עד שעתיים
איך מגיעים: נוסעים על כביש 1 ממעלה אדומים לכיוון ים המלח. בצומת אלמוג, כ-4 ק"מ לפני צומת בית הערבה פונים דרומה לעבר היישוב אלמוג.
לפני הפניה שמאלה לקיבוץ ממשיכים דרומה בדרך עפר ומחנים את המכונית 1 . כאן צריך לבחור אם לעלות במעלה ערוץ הנחל או לרדת במורדו, ולהחליט עוד לפני תחילת המסלול אם אתם מאוהבי הירידות ושונאי העליות או להיפך. אנו, ששייכים לאלה שעליות וטיפוסים גובים מאיתנו מאמץ גדול מדי, ממליצים לרדת במורד הנחל ואלו שיבחרו באפשרות העליה יצטרכו פשוט לעשות את המסלול ההפוך. לבעלי פחד גבהים כדאי דווקא לבחור במסלול העולה.
עליה או ירידה וקוץ בה
נחל אוג זכה לשמו בגלל שיח האוג הקוצני שגדל במצוקים ועל מדרונות סלעיים במדבר יהודה. גובהו של אותו השיח הוא עד 4 מטרים, קוציו ארוכים ופירותיו הסגלגלים מבשילים בסוף הקיץ. למרות שמו של הנחל, שיחי אוג אינם בנמצא בחלק המסלול הזה, ומעל הנחל, בין חריצי הסלע, צופים במטיילים דווקא שיחי צלף.
אחרי שהחנינו את המכונית ופנינו לכיוון דרום נבחין בשביל המסומן אדום שממשיך מזרחה ובשביל המסומן כחול. נבחר בשביל הכחול ונתחיל ללכת עם הגב לים המלח לאורך המצוק. משמאלנו מציץ ערוץ הנחל ומימיננו הרים קדמונים עגולים ורכים, חפים כמעט מכל צומח שמצדיקים את הכינוי שניתן למדבר יהודה - מדבר בצל גשם. הכינוי דבק במדבר הזה, שמשך אליו במהלך השנים מתבודדים ומתנזרים, בגלל שהירידה התלולה ממרום ההרים שנמשכת על פני מרחק קצר כל כך אינה מאפשרת לגושי העננים היורדים להתעבות ולהוריד גשמים ולכן האזור נעשה כל כך צחיח.
לאחר הליכה בת פחות מקילומטר מגיעים לצומת T בה פונים שמאלה לדרך הג'יפים המסומנת בשחור 2 . עוברים ליד גוש בטון גדול עליו כתוב "סכנה-שטח אש" ומתחילים בירידה מתונה אל הנחל. עם ההגעה לנחל אוג 3 פונים שמאלה - מזרחה בשביל המסומן ירוק ומתמזגים עם הערוץ. מכאן מתחיל החלק היפהפה באפיק הנחל. אין מה למהר, משכו של הטיול יהיה לכל היותר שלוש שעות שבמהלכן אפשר ללכת בנחת בין חמוקי הסלעים ולהיבלע בשקט.
לאורך הנחל שלושה מפלים. אנו הולכים מהקל אל הכבד, מהמפל הנמוך ביותר ועד לגבוה ובכולם מקובעים שלבי סולם איתנים אך צרים אל הסלע. למי שאין בליבו פחד תהיה הירידה כמעט משחק ילדים. ילדים מעל גיל שש יהנו גם הם מאד מהדילוגים ומהירידות. החסרון בירידה הוא שנדרשת תבונת רגליים כי לא תמיד רואים את השלב הנמוך יותר, לכן לעיתים הגישוש למציאת השלב הבא בסולם, יעשה רק על פי תחושת הרגל או בעזרת הנחיות ממי שכבר ירד.
לאחר הליכה רגועה של כחצי קילומטר מגיעים למפל הראשון שבו כשבעה שלבי סולם. ההרפתקאה הקטנה רק מתחילה ומהווה פתיחה מוצלחת וקלה לירידה במפלים שעוד לקראתנו. נמשיך במורד ערוץ הנחל כשטריסטרמיות, ציפורי מדבר שחורות, עפות מעל ומחפשות להן מסתור בין הסלעים יהיו לנו למלוות דרך. שני המפלים הבאים 4 הם במרחק של עוד כחצי קילומטר שבהם אנו משתפלים במסלול אותם עושים מי הגשמים מירושלים. הירידות בהן מאתגרות יותר וגובהם של כל אחד מהמפלים הוא כארבעה - שישה מטרים. הירידה בהם כיפית ובמהלכה יש להעזר בשלבים, ובזיזי הסלע.
כמה מאות מטרים לאחר המפל השלישי מתחיל להתרחב ערוץ הנחל וזה הזמן להפרד מהנקיקים הצרים. אחרי היציאה מן הקניון צועדים עוד כ-400 מ' עד למפגש עם דרך עפר מסומנת אדום 5 . פונים שמאלה לעלייה תלולה אך קצרה שבסופה מגיעים לחניון ולנקודת המוצא.
חשוב לדעת
*הטיול עובר בשטחי אש ובקרבת שטחים של הרשות הפלשתינאית. לכן יש לתאם את ההגעה למסלול מבעוד מועד עם הצבא - 02-5305042. כמו כן לא מומלץ לעזוב את השבילים המסומנים ולנווט בשטח.

*בחורף יש לוודא שאין חשש לשטפונות במרכז המידע של עין בוקק בטלפון: 08-9975010.

*המסלול אורך כשעתיים ברוטו אך בזמן שעמוס, המעבר בקניון יכול להוסיף עוד כשעה למסלול.

yanivmichal
    קצר ומאתגר|5 11.09.18
    עם 3 ילדים בגיל 7 ומעלה. נגד הכיוון המתואר כדי שיהיה יותר קל לילדים. חלק מהסולמות מאתגרים אך בסה”כ עבירים בהחלט. החזרה בשחור ובכחול חשופים לשמש לגמרי. מומלץ

sasmic
    מהנה ומאתגר לילדים קטנים.|5 23.04.18
    טיילנו מספר משפחות בחול המועד פסח, להפתעתנו המסלול לא היה מלא בכלל ולא היו תורים בסולמות. הסולם הראשון (כיוון עלייה) טיפה מאתגר, אבל ניתן לביצוע גם עם מנשא. שאר הסולמות פשוטים יותר. המסלול מאוד יפה ופרט לסולמות מאוד פשוט להליכה.

Mikamika
    מעולה|5 26.11.17
    הלכנו אתמול 25/11/17 במסלול ארוך יותר מהמצויין פה סהכ 7 קמ היה מעולה מזג אויר נוח ומסלול מענין וגם טכני בסולמות היו קצת פקקים שנעלמו ציק צאק והנוף מרהיב שימו לב לא לכלבים עקב סולמות ארוכים ולא לקטנטנים כל השאר לכו ותהנו

gshua
    נהדר + עצות|5 16.04.17
    היינו עכשיו (חול המועד פסח) כם ילד בן שש וחצי. מסלול יפהפה, צר ומתעקל בין צוקים ענקיים. ואחר כך מטפס מעל הערוץ ונפתח לנוף גבעות, צוקים וים המלח.נוף מרחיב את הלב, לא ארוך מידי ואתגרי במידה. המלצות: לעשות את המסלול במעלה הנחל ולא להגיע כאשר יש הרבה אנשים. לדעתי הכי כדאי או בבוקר מוקדם או עוד יותר טוב: אחה"צ. בתוך הנחל מוצל אבל הירידה והעליה ממנו חשופים לשמש.

peereran
    מסלול כיפי מגניב|5 09.04.17
    עשיתי את המסלול עם ילדים בני 13 ו 10 סיימנו אותו תוך 50 דקות כולל, עצירות לצילומים... מסלול כיפי מאוד וקליל למי שיודע לטייל. אנחנו עשינו אותו בעליה, לעשות אותו בירידה יכול להיות מאתגר

yoavbp
    הילדים מחכים לפעם הבאה !|5 05.10.15
    מה כבר אפשר לומר על המסלול הזה שלא נאמר: מקסים, כייפי, מאתגר, נוף מדברי משגע. עשיתי את המסלול עם 2 ילדיי בני 6 ו 12 וכולנו פשוט נהנינו מאד וכבר מחכים לפעם הבאה. יש לציין כי התחלנו את המסלול בשעה 9:00 כך שכל הטיול היינו לבד בערוץ . לקח לנו כשעה ו- 10 דק'. ההליכה בתוך הקניון שיוצר הנחל מדהימה והטיפוס על המפלים פשוט כייפי !!!

shamirt
    מהמם ביופיו|5 09.04.15
    הטיול בנחל, בין המצוקים ליד גבי מים זרק אותי בזכרונות לטיולים בנחלי סיני (כשסיני הייתה בשטח ישראל). רשות שמורות הטבע מטפלת במקום ודואגת לסולמות וכך מנגישה את המקום לכולם. מתינוקות בני 3 חודשים במנשאים וכל עוד אתה יכול ללכת. חוויה עדיף לעשות את המסלול עם כיוון השעון ולטפס בסולמות.

haatalef
    נחמד מאוד. קצר, קצר מידי...|4 18.10.14
    היינו עם שני ילדים בני 6 ו-9. על פי מה שקראנו ולפי ההנחיות של המדריך בכניסה, היינו בטוחים שמדובר במסלול של 3-4 שעות, לאכזבתנו, אחרי 45 ד' סיימנו את הנחל עצמו ויצאנו לדרך חזרה...אז אמנם היינו די לבד, אף אחד לא עיכב אותנו בעליות, ואין בכלל מים, אבל מדובר במסלול קצר וקל בהרבה ממה שנראה. עדין, הנחל עצמו יפיפה וכל הכבוד לרשות שמורות הטבע על תחזוקת האתר ועל תחנת המידע בכניסה.

igalbina47
    מאתגר ומהנה למשפחות.|4 18.10.14
    טיול למשפחות וילדים, קל בעליה. הנאה של שעתיים למבוגרים כמונו בסוף שנות ה- 60. צריך להחליף את ידיות האחיזה שהתכופפו מהזרימה והסחף.

doritay
    טיול קצר,אתגרי ומהנה|5 13.10.14
    טיילנו בחול המועד סוכות כמה משפחות עם ילדים שהקטן ביותר בן 4,עשינו את המסלול בעליה,יותר קל עבור הילדים וגם המבוגרים,רצוי להביא מנשא עבור ילדים קטנים מגיל 4,יש להביא חבל לרתום את הקטנים,מומלץ מאוד.
שמורת טבע עין גדישמורת טבע עין גדי מומלץ מפה10שמורת טבע עין גדי היא חגיגה מתמשכת של טבע והיסטוריה, שהשרידים הקדומים ביותר שהתגלו בה משויכים לתקופה הכלכוליתית, לפני כחמשת אלפים שנה. השמורה הנמצאת בחלקו המזרחי של מדבר יהודה, בעלת נופים עוצרי נשימה, של מדבר צהוב, מי נחלים בצבע טורקיז, צמחיה ירוקה וחיי בר שוקקים. בשטח השמורה נובעים ארבעה מעיינות מתוקים: מעיין דוד, עין ערוגות, מעיין שולמית ומעיין עין גדי. המים המתוקים שבחלקם נארזים בבקבוקי פלסטיק ונשלחים לתפוצה ארצית, לצערם של שוחרי הטבע ולרווחתם של בעלי העסק, הם גם מקור החיים לשפע החי והצומח בנווה המדבר המרהיב הזה. אפשר לזהות כאן צמחייה טרופית לצד צמחיית נחלים, צמחייה ים תיכונית, צמחים חד שנתיים, טחבים ושרכים. עולם החי בשמורה מרתק אף יותר, ושאלת השאלות האם יש כאן נמר או לא, הופכת את החיפוש אחר אותן חיות מדבר לאחת האטרקציות המרכזיות במהלך הביקור במקום. משפחות גדולות של שפני סלע כבר מזמן התרגלו למבקרים ומדגמנות פוזות למצלמה בלי להתרגש. מפתיע יותר שיתוף הפעולה של היעלים, הם קצת יותר מרוחקים וקצת פחות מסתחבקים, אבל אל תתפלאו אם תמצאו את עצמכם עומדים במרחק מטר מקרב קרניים מרתק. בשביל כקרא עוד